کد خبر: 1220635
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس سیاستگذاری در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
 جوان آنلاین: یک‌کارشناس سیاستگذاری معتقد است: توسعه میادین گازی مشترک با سرمایه‌گذاری مشترک مردم و صنایع، راه‌حل امیدوارکننده‌ای را برای رفع مشکل ناترازی گاز صنعتی ارائه می‌دهد، با این مدل که توسعه کشور و مهم‌ترین بخش آن، یعنی بخش انرژی دیگر متکی بر بودجه دولت نیست و امکان مشارکت سرمایه‌گذاران خرد مردمی و شرکت‌های صنعتی در بازار سرمایه را فراهم می‌کند و فرصت‌هایی را برای توسعه اقتصادی و تولید سود ارائه می‌دهد. هدف وزارت نفت با ایجاد جذابیت برای میادین نفت و گاز کشور، دستیابی به برنامه‌ریزی توسعه، رفع ناترازی گاز و ارتقای منافع ملی است. 
 
علی پاشایی‌بیدار، کارشناس حوزه سیاستگذاری اقتصادی پیرامون اهمیت مشارکت مردم و صنایع در توسعه میادین مشترک گازی کشور با مدل جدید ارائه‌شده برای بازگشت سرمایه به سرمایه‌گذاران پروژه‌های بالادست صنعت نفت و گاز گفت: مشکل ناترازی گاز صنعتی در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، موضوعی بسیار مهم و متوقف‌کننده رشد اقتصادی کشور بوده است. توسعه میادین گازی مشترک با استفاده از بودجه دولتی با توجه به مشکلات تحریمی و کسری بودجه ایران، خود به مشکلی بزرگ تبدیل شده است و اینچنین توسعه‌ای به شدت بر بودجه‌های دولتی متکی بود که در نتیجه منابع محدود و پیشرفت کندتر را به وجود آورد. با این حال، وزارت نفت اخیراً با استناد به مصوبه برنامه هفتم توسعه باید جهت مشارکت بخش‌های غیردولتی و ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران خرد مردمی و صنایع مختلف کشور در راستای تسریع در توسعه میادین مشترک اقدام کند.
وی ادامه داد: توسعه میادین گازی مشترک با سرمایه‌گذاری مشترک مردم و صنایع، راه‌حل امیدوارکننده‌ای را برای رفع مشکل ناترازی گاز صنعتی ارائه می‌دهد. با این مدل که توسعه کشور و مهم‌ترین بخش آن یعنی بخش انرژی دیگر متکی بر بودجه دولت نیست، امکان مشارکت سرمایه‌گذاران خرد مردمی و شرکت‌های صنعتی در بازار سرمایه را فراهم می‌کند و فرصت‌هایی را برای توسعه اقتصادی و تولید سود ارائه می‌دهد. هدف وزارت نفت با ایجاد جذابیت برای میادین نفت و گاز کشور، دستیابی به برنامه‌ریزی توسعه، رفع ناترازی گاز و ارتقای منافع ملی است. 
این کارشناس حوزه سیاستگذاری اقتصادی با اشاره به مزایای سرمایه‌گذاری مشترک مردم و صنایع در توسعه میادین گازی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری مشترک مردم و صنایع در توسعه میادین گازی مزایای متعددی را به همراه دارد. امکان بسیج منابع مالی اضافی، کاهش بار بودجه دولت و امکان اجرای سریع‌تر پروژه را فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاران خصوصی به بازار‌های سرمایه دسترسی دارند و می‌توانند ضمن کسب سود از سرمایه‌گذاری خود به توسعه اقتصاد کمک کنند. این مدل رقابت بین سرمایه‌گذاران را تقویت می‌کند و به معرفی فناوری‌های مدرن و افزایش کارایی در استفاده از میادین گازی منجر می‌شود، علاوه بر این، سرمایه‌گذاران خصوصی، نوآوری، فناوری و تخصص مدیریتی را به پروژه‌ها می‌آورد که به بهبود کارایی و بهره‌وری منجر می‌شود. مشارکت مردم و صنایع در فرایند توسعه نیز حس مالکیت و توانمندی اقتصادی را تقویت می‌کند، زیرا افراد فرصت مشارکت در اقتصاد ملی و کسب سود از سرمایه‌گذاری‌های خود را دارند. 
پاشایی‌بیدار در پایان گفت: توسعه میادین گازی مشترک با سرمایه‌گذاری مشترک مردم و صنایع، الگویی جذاب برای رفع مشکل ناترازی گاز صنعتی و ارتقای رشد اقتصادی ارائه می‌کند. وزارت نفت با ایجاد فضایی که سرمایه‌گذاران خصوصی را جذب می‌کند، می‌تواند از منابع مالی و تخصص بیشتری بهره‌مند شود و توسعه میادین مشترک را تسریع بخشد. این مدل نه تنها وابستگی به بودجه‌های دولتی را کاهش می‌دهد، بلکه فرصت‌هایی را برای افراد و صنایع برای مشارکت در اقتصاد و کسب سود فراهم می‌کند. با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری مشترک، کشور‌ها می‌توانند ظرفیت‌های بکر میادین گازی خود را باز کنند و به توسعه اقتصادی پایدار دست یابند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار